Regulamin Google Ads jest dość długi, posiada wiele zasad, którymi powinniśmy się kierować przy prowadzeniu kampanii. Wśród tych zasad jest również lista branż zakazanych do reklamowania lub takich, w których są pewne ograniczenia i wyłączenia. Tą listę możesz sprawdzić tutaj: Zasady reklamowe Google Ads
Lista ta jednak nie wyczerpuje wszystkich sytuacji a końcowa decyzja odnośnie akceptacji lub odrzucenia reklamy zawsze należy do Google (cytując regulamin z września 2017 roku: „Google może w każdej chwili odrzucić daną reklamę w każdym czasie z podaniem przyczyny jak i bez podania powodu odrzucenia”).
Lista zakazanych/ograniczonych w reklamowaniu branż w Google Ads (dawniej Adwords):
- narkotyki i inne używki,
- materiały pirotechniczne (można reklamować wyłącznie pokazy fajerwerków),
- leki, produkty i usługi medyczne (tutaj obowiązują specjalne zasady reklamy),
- zakaz promowania leków na receptę (można promować tylko suplementy diety i leki bez recepty, tzw. OTC)
- zakaz promowania środków antykoncepcyjnych oraz środków do planowania rodziny (jakkolwiek regulujących płodność)
- zakaz promowania leków z konkretnymi substancjami czynnymi (m.in. środki odurzające, środki psychotropowe, niektóre leki bez recepty, sterydy, środki na odchudzanie). Nawet jeśli dany lek jest w legalnym obrocie w danym kraju, ale posiada choć minimalną dawkę substancji wyszczególnionej na liście substancji, nie może być reklamoway w Google Ads (np. leki na erekcję zawierające syldenafil czyli popularna Viagra, Maxon Active, Mensil czy Maxigra Go). Lista zastrzeżonych składników i substancji czynnych.
- medycyna estetyczna (operacje plastyczne, botoks czy kwas hialuronowy są na cenzurowanym w Google)
- podróbki produktów,
- podróbki dokumentów,
- pisanie prac dyplomowych, magisterskich, inżynierskich, zaliczeniowych itp.,
- strony zawierających szkodliwe oprogramowanie, wirusy, trojany itp. (po wykryciu takiej sytuacji reklamy są zawieszane),
- produkty alkoholowe (piwo, wódka, wino itp.),
- hazard (kasyna, zakłady bukmacherskie, poker online itp.),
- branża erotyczna (serwisy seks-randkowe, pornografia, niektóre sklepy erotyczne),
- broń, amunicja,
- hacking, łamanie zabezpieczeń itp.,
- strony promujące wulgarny język, rasizm, nienawiść, dyskryminację, przemoc,
- strony pokazujące drastyczne obrazy (np. wypadki samochodowe, sceny zbrodni, samobójstwa, samookaleczenia itp.),
- stron zbierających dane wrażliwe (np. numer PESEL) bez wyraźnych potrzeb lub uzasadnienia, wyłudzające informacje czy podszywające się pod instytucje finansowe (phishing),
- reklamy polityczne (kandydatów, partii politycznych) muszą odbywać się z poszanowaniem prawa danego kraju (w tym ciszy wyborczej).
Jeśli Twoja firma należy do którejś z tych branż – nic straconego! Zamiast kampanii Google Ads, można skorzystać z ruchu organicznego (czyli pozycjonowania strony) czy skorzystać z kampanii RTB (ale tutaj też są ograniczenia, ale również i sztuczki jak te ograniczenia obejść). Jeśli masz „problematyczną” branżę, napisz do nas – przedstawimy Ci alternatywy.