1. Bądź szczery wobec swojej agencji. Powiedz jej jaką masz marżę na swoich produktach – będą wiedzieć, jaki maksymalny koszt kampanii jest akceptowalny dla Ciebie, jaki jest minimalny zwrot z kampanii, aby kampania była dla Ciebie opłacalna.
    Powiedz o swojej konkurencji, powiedz agencji, w czym konkurencja jest lepsza (np. niższe ceny alby wyższą jakość produktów), a w czym Ty jesteś lepszy od konkurencji. Dzięki temu agencja może opracować odpowiednią strategię dla Twojej firmy, przygotować lepsze treści i kampanie reklamowe.
    To w Twoim interesie, aby agencja jak najwięcej wiedziała o Twoim produkcie lub usłudze, bo dzięki temu lepiej wykona swoją pracę.
  2. Ustalcie wspólnie mierzalne, konkretne cele. Celem może być odpowiedni zwrot z inwestycji, koszt wizyty/użytkownika, koszt konwersji, konkretny obrót, ilość sprzedaży, ilość pozyskanych leadów itp. Jeśli obydwie strony określą te cele, to agencja wie co ma zrobić i za co jest oceniana, dopasuje strategię i sposób prowadzenia kampanii do celu, a Ty dostaniesz to, czego chciałeś. Brak określenia celu kampanii powoduje, że agencja nie wie, czego oczekujesz, będzie realizować kampanię według własnej intuicji, ale to może być w totalnej opozycji względem Twoich celów. A na koniec może się okazać, że dopłaciłeś do tej kampanii i nie zrealizowała ona Twojego celu. Agencja może Ci pomóc w określeniu tych celów na podstawie punktu pierwszego czyli informacji o Twoim biznesie, produkcie, marży. Często średni koszt konwersji mogą wyciągnąć z kampanii innych klientów z tej lub podobnej branży lub na podstawie danych z różnych systemów i statystyk, do których agencje mają dostęp.
  3. Ściśle współpracuj z agencją. Sukces kampanii zależy po równo od Ciebie jak i agencji. Nie utrudniaj pracy agencji, nie zmieniaj drastycznie treści na stronie bez wiedzy (i czasem zgody) agencji, bo to może skutkować spadkami w SEO czy gorszą efektywnością kampanii SEM. Nie uruchamiaj równolegle identycznej kampanii z drugą agencją w tajemnicy przed pierwszą. Nie zmieniaj z dnia na dzień oferty czy asortymentu w sklepie bez porozumienia z agencją. Nie podwyższaj drastycznie cen produktów. To wszystko może wpłynąć na gorsze wyniki.
  4. Mierz siły na zamiary jeśli chodzi o budżet. Jeśli przyjedziesz do agencji z konkurencyjną branżą i chcesz zrobić SEO za 1000 zł to masz dwa wyjścia: dobra agencja powie prawdę, że SEO w tej kwocie nie ma sensu i odmówi pracy i zaproponuje w tym budżecie inny kanał a zła agencja przyjmie budżet bez szemrania i zrobi niewiele lub wcale. Jeśli dasz 1500 zł budżetu na kampanię SEM w branży generującej dziesiątki tysięcy zapytań miesięcznie, to nie licz na ogromny efekt, jeśli dziennie będzie to tylko 50 zł budżetu, ok.  100 wizyt i tylko 1-2 transakcje dziennie. Chcesz efektów? To daj odpowiedni budżet przy założeniu odpowiednich celów z punktu drugiego. Zawsze możesz się umówić na jakąś testową kampanię na określony budżet i czas, ale zbyt niski testowy budżet nie pozwoli dobrze jej przetestować.
  5. Słuchaj rekomendacji swojej agencji – jeśli agencja wykona audyt SEO, UX strony czy sklepu, czy audyt konta Allegro, to wdróż zaproponowane zmiany. Jeśli ich nie wprowadzisz, może być trudne lub niemożliwe prowadzenie skutecznych działań marketingowych i osiągnięcie zakładanych celów. Jeśli Twój sklep się sypie, produkty są o 50% droższe niż u konkurencji bez wyraźnej przyczyny, wygląd aukcji na Allegro jest daleki od estetyki czy dobrych praktyk, to niezależnie jak starałaby się agencja, sukcesu nie będzie.
    Jeśli upierasz się w SEO na konkretne frazy, których nikt nie szuka i agencja Ci je odradza, posłuchaj jej, bo zazwyczaj wie co mówi. Bo fraza, o której marzysz może być bardzo trudna do pozycjonowania i będzie wymagała dużych nakładów środków i czasu, aby osiągnąć dobra pozycję, a niekoniecznie przyniesie efekt sprzedażowy. A dlaczego warto słuchać agencji? Bo agencja działa opierając się na innych kampaniach, konkurentach, swoim doświadczeniu, narzędziach, do których zwykły śmiertelnik nie ma dostępu. A do tego nie podchodzi do kampanii w sposób emocjonalny tak, jak Ty, ma do tego dystans, którego Tobie na pewno brakuje. Dobra agencja dba o dobro klienta, bo to zapewnia długofalową i opłacalną współpracę. Słaba agencja liczy na szybki zysk „tu i teraz” bez patrzenia daleko w przyszłość i dłuższą relację z klientem. Takie agencje omijaj z daleka.
  6. Nie bój się obsługi Twoich konkurentów przez Twoją agencję. Jeśli Twoja agencja obsługuje kogoś z Twojej lub podobnej branży, to dla Ciebie lepiej. Wolisz, żeby agencja uczyła się reklamowania Twojej branży na Twoim budżecie, czy wolisz, aby nie powtarzali już tych błędów z kampanii Twojego konkurenta? Dzięki doświadczeniu agencji z tej samej branży, agencja zaoszczędzi budżet i czas na poznanie specyfiki branży i produktu oraz na eksperymenty, które przeprowadzili u poprzednika. A Ty nie będziesz musiał tłumaczyć agencji Twojej branży od podstaw, ale będziesz mógł opowiedzieć tylko o specyfice Twojej firmy i obranej strategii.
  7. Bądź cierpliwy. Każda kampania po starcie wymaga pewnego czasu na zebranie odpowiedniej ilości danych (potrzebnej choćby dla algorytmów Google czy Facebooka) i późniejszą optymalizację w celu poprawy jej efektywności, odcięcia niedziałających elementów. SEO to również długotrwały proces przynoszący efekty dopiero po pewnym czasie. Nie wymagaj od agencji w pierwszym miesiącu oszałamiających efektów, zwłaszcza jeśli kuleje wiele elementów po Twojej stronie (oferta, cena, działanie strony internetowej, wewnętrzne procesy obsługi napływających zamówień i klientów). Wyznaczcie z agencją jakieś pośrednie cele, do których chcesz dążyć i sprawdzajcie ich progres a niekoniecznie ich same wartości bezwzględne.
  8. Mierz siły na zamiary jeśli o skalowanie firmy. Jeśli sam wewnętrznie w organizacji nie jesteś w stanie przetworzyć 2x więcej zamówień w miesiącu, to nie planuj z agencją takiej kampanii, która to osiągnie. Wcześniej przygotuj się do obsługi większej ilości klientów. Bo jeśli pozyskasz ich za dużo, i nie będziesz w stanie ich obsłużyć, to zniszczysz swoją reputację, a później każda kampania będzie mniej efektywna wobec tych, którzy Twoją reputację sprawdzą.
  9. Nie bądź Zosią-samosią we wszystkim. Zazwyczaj klient chce zaoszczędzić w wielu kwestiach i wykonać pewne czynności samemu bo będzie taniej. A potem tego przez wiele tygodni lub miesięcy nie robi i traci na tym. Przykładem są np. napisanie artykułów na bloga na stronie, przygotowanie opisów kategorii w sklepie, dodanie dużej ilości produktów do sklepu, wystawienie aukcji na Allegro, przetłumaczenie opisów produktów na język obcy przy sprzedaży za granicą. Klient niestety nie liczy kosztu swojego czasu, który nie jest z gumy. Jeśli poświęci czas na napisanie artykułu na blogu, nie będzie miał czas na inne, ważniejsze i przynoszące realny przychód czynności. Pozwól się zastąpić w pewnych zadaniach i otrzymaj z nich szybki efekt. Agencja szybko i sprawnie wystawi setki aukcji, napisze teksty na bloga, co często przyniesie pieniądze i szybszy rozwój Twojej firmy nawet jeśli będzie kosztować na początek trochę pieniędzy. Zawsze możesz poprosić o rozłożenie płatności za te prace na raty, a przy zleceniu większej ilości prac możesz poprosić o rabat. Twój czas ma również swoją wartość – często większą niż godzina pracy Twojej agencji jeśli weźmiemy pod uwagę choćby czas spędzony z rodziną czy przychód, jaki możesz zyskać za godzinę pracy dla swojego klienta.
  10. Nie wiesz czegoś? Pytaj! Ilość narzędzi marketingowych, rozwiązań, wiedza o SEO czy SEM ciągle się poszerza i ciężko z nimi być na bieżąco. Nie musisz wszystkiego znać dokładnie, ale interesuj się nowymi rozwiązaniami zasłyszanymi u znajomych i zapytaj o nie agencję. Agencja skonfrontuje to z Twoim biznesem i powie, czy dane rozwiązanie jest dla Ciebie czy nie lub odeśle do specjalisty z danej dziedziny (bo nie każda agencja ma kompetencje we wszystkich kanałach marketingowych). Ale z drugiej strony nie zamęczaj agencji masą pytań i wielogodzinnymi konsultacjami, bo będą musieli zmniejszyć ilość czasu spędzonego nad Twoimi kampaniami na rzecz bezpłatnych konsultacji (chyba, że za te konsultacje zapłacisz).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.