Sprzedaż na Amazon

Jak zacząć i ile kosztuje sprzedaż na Amazonie?

1 marca 2021 roku po wielu latach oczekiwania Amazon rozpoczął oficjalnie swoją działalność w Polsce. Od tego dnia Polacy mogą kupować legalnie produkty z dostawą w Polsce, a polscy sprzedawcy mogą sprzedawać swoje produkty Polakom i użytkwonikom z innych krajów.

Skoro rozważasz sprzedaż na Amazonie, dowiedz się najważniejszych informacji o tym portalu i sprzedaży:

  • możesz wystawić swoje oferty dla kupujących w następujących krajach: Polska, Hiszpania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Japonia, Szwecja (lista może się zmieniać, więc nie traktuj jej jako ostatecznej),
  • aby wystawić swoje produkty na Amazonie, musisz przetłumaczyć ich opisy i nazwy oraz musisz operować kodami kreskowymi (nazywanymi kodami GTIN), choć jest kilka wyjątków od tej reguły,
  • wystawiając produkt podpinasz się pod istniejące karty produktów na Amazonie stworzone przez innych sprzedających, a w przypadku ich braku zakładasz nową kartę produktu (tzw. produktyzację Allegro wprowadziło dopiero w 2020 roku),
  • na każdym z rynków obowiązują różne prowizje za sprzedaż produktów. Obecnie prowizje na Amazonie produktów sprzedawanych w Polsce wynoszą od ok 8 do 15% i są zazwyczaj wyższe niż prowizje na Allegro. Uwaga: Amazon liczy prowizję również od kosztów wysyłki (w przypadku Allegro prowizja jest liczona tylko od form dostawy spoza dostaw Allegro Smart).
  • na Amazonie możesz sprzedawać produkty wysyłając je samodzielnie (tzw. model FBM), jak i zlecając wysyłkę produktów w bardzo atrakcyjnych cenach bezpośrednio przez Amazon (model FBA, produkty przechowywujesz w magazynach Amazona, płacąc miesięcznie za każdy 1m3 objętości Twoich produktów).
  • jeśli używasz Baselinkera – to obsługuje on zarówno mechanizm wystawiania produktów jak i zbierania i obsługiwania zamówień z Amazona.
  • Amazon ma bardzo wysokie wymagania jakościowe odnośnie jakości sprzedaży – musisz bardzo szybko odpowiadać na zapytania użytkowników, zachować niski % zwróconych zamówień lub reklamowanych produktów oraz pilnować deklarowanych czasów wysyłki zamówienia. Za niedotrzymywanie wysokiego poziomu jakości sprzedaży i obsługi konta Twoje konto może zostać zablokowane lub mogą zostać naliczone kary. Takich wymogów nie ma Allegro.
  • Amazon pozwala na promocję swoich produktów przy pomocy wewnętrznego mechanizmu reklam Amazon.
  • możesz wysyłać zamówienia dowolnym przewoźnikiem, choć w niektórych krajach są ograniczenia dotyczące formy dostawy (np. w Polsce na początek obowiązywała tylko dostawa do punktów odbioru – paczkomatów Inpost i punktów DHL).

 

Jak zacząć sprzedaż na Amazonie?

  1. Musisz zarejestrować się w Amazonie w tzw. Amazon Sellers Center. Do rejestracji przygotuj takie dokumenty jak:
  • dokumenty rejestrowe (z CEIDG lub KRS),
  • skan dowodów osobistych właścicieli lub wspólników spółki,
  • wyciąg bankowy z prywatnego konta właściciela firmy lub wspólnika spółki lub prywatny rachunek za media z adresem właściciela firmy lub wspólnika spółki celem weryfikacji adresu
  • numer konta do ściagania środków ze sprzedaży,
  • kartę debetową lub kredytową celem weryfikacji konta oraz płatności
  • wybierz rynki, na których chcesz sprzedawać.

2. Poczekaj na aktywację konta.

3. Przygotuj swoją ofertę do sprzedaży:

  • odpowiednio dostosuj cenę produktów uwzględniając prowizję z sprzedaż produktów i prowizję od kosztów wysyłki, oraz wahania walut, skonfrontuj je z konkurencją
  • zaplanuj logistykę – wybierz czym i w jakich cenach będziesz wysyłać produkty do klientów w swoim kraju, lub za granicą,
  • zorganizuj procedury obsługi zamówień z Amazona, wyznacz osoby odpowiedzialne za ich realizację,
  • przetłumacz produkty (można wystawić produkty z istniejącymi kartami produktów bez własnych opisów, ale nie jest to zalecane rozwiązanie),
  • wystaw ofertę na Amazon.

Ile kosztuje sprzedaż na Amazonie?

  • prowizja na Amazonie waha się od 8 do 15% w zalezności od kategorii i ceny produktu
  • prowizja liczona jest również od kosztów wysyłki
  • oprócz prowizji za sprzedaż, płacisz Amazonowi comiesięczny abonament (ok. 160 zł, chyba że sprzedajesz incydentalnie niewielką ilość produktów)
  • opcjonalnie ponosisz koszt przesyłek i przechowywania produktów na magazynie jeśli korzystasz z magazynu i logistyki Amazona
  • ponosisz koszt przetworzenia zwrotów od klientów
  • ponosisz koszt przewalutowania środków wpłacanych przez klientów.

Czy warto zacząć sprzedawać na Amazonie?

Przed podjęciem ostateczne decyzji, musisz rozważyć następujące kwestie:

  1. Wyższe prowizje w Polsce niż prowizje Allegro nie pozwalają na sprzedaż produktów w tej samej cenie na Amazonie i Allegro (na Amazonie będziesz zmuszony dać wyższe ceny).
  2. Czy jesteś w stanie zapewnić wysoką jakość obsługi, terminowe wysyłki zamówień zgodnie z deklarowanymi terminami, terminowe odpowiedzi na zapytania użytkowników, oferujesz produkty wysokiej jakości? Czy jesteś w stanie wyznaczyć osobę w całości odpowiedzialną za sprzedaż na Amazonie?
  3. Czy chcesz zacząć sprzedaż za granicą czy w Polsce? Czy masz opracowany plan logistyki zamówień i zwrotów?
  4. Czy jesteś w stanie wystawić ofertę produktów, przetłumaczyć swoją ofertę na języki obce?

Jeśli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, oznacza że jesteś gotowy na sprzedaż na Amazonie.

Potrzebujesz pomocy w rozpoczęciu lub rozwinięciu sprzedaży na Amazonie? Pomożemy założyć ci konto, wystawić i przetłumaczyć ofertę, zorganizować logistykę, wypromować produkty na Amazonie lub zoptymalizować Twoje dotychczasowe działania. Napisz do nas, aby otrzymać niezobowiązującą ofertę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *