1 marca 2021 roku po wielu latach oczekiwania Amazon rozpoczął oficjalnie swoją działalność w Polsce. Od tego dnia Polacy mogą kupować legalnie produkty z dostawą w Polsce, a polscy sprzedawcy mogą sprzedawać swoje produkty Polakom i użytkwonikom z innych krajów.
Skoro rozważasz sprzedaż na Amazonie, dowiedz się najważniejszych informacji o tym portalu i sprzedaży:
- możesz wystawić swoje oferty dla kupujących w następujących krajach: Polska, Hiszpania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Japonia, Szwecja (lista może się zmieniać, więc nie traktuj jej jako ostatecznej),
- aby wystawić swoje produkty na Amazonie, musisz przetłumaczyć ich opisy i nazwy oraz musisz operować kodami kreskowymi (nazywanymi kodami GTIN), choć jest kilka wyjątków od tej reguły,
- wystawiając produkt podpinasz się pod istniejące karty produktów na Amazonie stworzone przez innych sprzedających, a w przypadku ich braku zakładasz nową kartę produktu (tzw. produktyzację Allegro wprowadziło dopiero w 2020 roku),
- na każdym z rynków obowiązują różne prowizje za sprzedaż produktów. Obecnie prowizje na Amazonie produktów sprzedawanych w Polsce wynoszą od ok 8 do 15% i są zazwyczaj wyższe niż prowizje na Allegro. Uwaga: Amazon liczy prowizję również od kosztów wysyłki (w przypadku Allegro prowizja jest liczona tylko od form dostawy spoza dostaw Allegro Smart).
- na Amazonie możesz sprzedawać produkty wysyłając je samodzielnie (tzw. model FBM), jak i zlecając wysyłkę produktów w bardzo atrakcyjnych cenach bezpośrednio przez Amazon (model FBA, produkty przechowywujesz w magazynach Amazona, płacąc miesięcznie za każdy 1m3 objętości Twoich produktów).
- jeśli używasz Baselinkera – to obsługuje on zarówno mechanizm wystawiania produktów jak i zbierania i obsługiwania zamówień z Amazona.
- Amazon ma bardzo wysokie wymagania jakościowe odnośnie jakości sprzedaży – musisz bardzo szybko odpowiadać na zapytania użytkowników, zachować niski % zwróconych zamówień lub reklamowanych produktów oraz pilnować deklarowanych czasów wysyłki zamówienia. Za niedotrzymywanie wysokiego poziomu jakości sprzedaży i obsługi konta Twoje konto może zostać zablokowane lub mogą zostać naliczone kary. Takich wymogów nie ma Allegro.
- Amazon pozwala na promocję swoich produktów przy pomocy wewnętrznego mechanizmu reklam Amazon.
- możesz wysyłać zamówienia dowolnym przewoźnikiem, choć w niektórych krajach są ograniczenia dotyczące formy dostawy (np. w Polsce na początek obowiązywała tylko dostawa do punktów odbioru – paczkomatów Inpost i punktów DHL).
Jak zacząć sprzedaż na Amazonie?
- Musisz zarejestrować się w Amazonie w tzw. Amazon Sellers Center. Do rejestracji przygotuj takie dokumenty jak:
- dokumenty rejestrowe (z CEIDG lub KRS),
- skan dowodów osobistych właścicieli lub wspólników spółki,
- wyciąg bankowy z prywatnego konta właściciela firmy lub wspólnika spółki lub prywatny rachunek za media z adresem właściciela firmy lub wspólnika spółki celem weryfikacji adresu
- numer konta do ściagania środków ze sprzedaży,
- kartę debetową lub kredytową celem weryfikacji konta oraz płatności
- wybierz rynki, na których chcesz sprzedawać.
2. Poczekaj na aktywację konta.
3. Przygotuj swoją ofertę do sprzedaży:
- odpowiednio dostosuj cenę produktów uwzględniając prowizję z sprzedaż produktów i prowizję od kosztów wysyłki, oraz wahania walut, skonfrontuj je z konkurencją
- zaplanuj logistykę – wybierz czym i w jakich cenach będziesz wysyłać produkty do klientów w swoim kraju, lub za granicą,
- zorganizuj procedury obsługi zamówień z Amazona, wyznacz osoby odpowiedzialne za ich realizację,
- przetłumacz produkty (można wystawić produkty z istniejącymi kartami produktów bez własnych opisów, ale nie jest to zalecane rozwiązanie),
- wystaw ofertę na Amazon.
Ile kosztuje sprzedaż na Amazonie?
- prowizja na Amazonie waha się od 8 do 15% w zalezności od kategorii i ceny produktu
- prowizja liczona jest również od kosztów wysyłki
- oprócz prowizji za sprzedaż, płacisz Amazonowi comiesięczny abonament (ok. 160 zł, chyba że sprzedajesz incydentalnie niewielką ilość produktów)
- opcjonalnie ponosisz koszt przesyłek i przechowywania produktów na magazynie jeśli korzystasz z magazynu i logistyki Amazona
- ponosisz koszt przetworzenia zwrotów od klientów
- ponosisz koszt przewalutowania środków wpłacanych przez klientów.
Czy warto zacząć sprzedawać na Amazonie?
Przed podjęciem ostateczne decyzji, musisz rozważyć następujące kwestie:
- Wyższe prowizje w Polsce niż prowizje Allegro nie pozwalają na sprzedaż produktów w tej samej cenie na Amazonie i Allegro (na Amazonie będziesz zmuszony dać wyższe ceny).
- Czy jesteś w stanie zapewnić wysoką jakość obsługi, terminowe wysyłki zamówień zgodnie z deklarowanymi terminami, terminowe odpowiedzi na zapytania użytkowników, oferujesz produkty wysokiej jakości? Czy jesteś w stanie wyznaczyć osobę w całości odpowiedzialną za sprzedaż na Amazonie?
- Czy chcesz zacząć sprzedaż za granicą czy w Polsce? Czy masz opracowany plan logistyki zamówień i zwrotów?
- Czy jesteś w stanie wystawić ofertę produktów, przetłumaczyć swoją ofertę na języki obce?
Jeśli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, oznacza że jesteś gotowy na sprzedaż na Amazonie.
Potrzebujesz pomocy w rozpoczęciu lub rozwinięciu sprzedaży na Amazonie? Pomożemy założyć ci konto, wystawić i przetłumaczyć ofertę, zorganizować logistykę, wypromować produkty na Amazonie lub zoptymalizować Twoje dotychczasowe działania. Napisz do nas, aby otrzymać niezobowiązującą ofertę.