Sprzedaż na Amazon

Jak zacząć i ile kosztuje sprzedaż na Amazonie?

1 marca 2021 roku po wielu latach oczekiwania Amazon rozpoczął oficjalnie swoją działalność w Polsce. Od tego dnia Polacy mogą kupować legalnie produkty z dostawą w Polsce, a polscy sprzedawcy mogą sprzedawać swoje produkty Polakom i użytkwonikom z innych krajów.

Skoro rozważasz sprzedaż na Amazonie, dowiedz się najważniejszych informacji o tym portalu i sprzedaży:

  • możesz wystawić swoje oferty dla kupujących w następujących krajach: Polska, Hiszpania, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Japonia, Szwecja (lista może się zmieniać, więc nie traktuj jej jako ostatecznej),
  • aby wystawić swoje produkty na Amazonie, musisz przetłumaczyć ich opisy i nazwy oraz musisz operować kodami kreskowymi (nazywanymi kodami GTIN), choć jest kilka wyjątków od tej reguły,
  • wystawiając produkt podpinasz się pod istniejące karty produktów na Amazonie stworzone przez innych sprzedających, a w przypadku ich braku zakładasz nową kartę produktu (tzw. produktyzację Allegro wprowadziło dopiero w 2020 roku),
  • na każdym z rynków obowiązują różne prowizje za sprzedaż produktów. Obecnie prowizje na Amazonie produktów sprzedawanych w Polsce wynoszą od ok 8 do 15% i są zazwyczaj wyższe niż prowizje na Allegro. Uwaga: Amazon liczy prowizję również od kosztów wysyłki (w przypadku Allegro prowizja jest liczona tylko od form dostawy spoza dostaw Allegro Smart).
  • na Amazonie możesz sprzedawać produkty wysyłając je samodzielnie (tzw. model FBM), jak i zlecając wysyłkę produktów w bardzo atrakcyjnych cenach bezpośrednio przez Amazon (model FBA, produkty przechowywujesz w magazynach Amazona, płacąc miesięcznie za każdy 1m3 objętości Twoich produktów).
  • jeśli używasz Baselinkera – to obsługuje on zarówno mechanizm wystawiania produktów jak i zbierania i obsługiwania zamówień z Amazona.
  • Amazon ma bardzo wysokie wymagania jakościowe odnośnie jakości sprzedaży – musisz bardzo szybko odpowiadać na zapytania użytkowników, zachować niski % zwróconych zamówień lub reklamowanych produktów oraz pilnować deklarowanych czasów wysyłki zamówienia. Za niedotrzymywanie wysokiego poziomu jakości sprzedaży i obsługi konta Twoje konto może zostać zablokowane lub mogą zostać naliczone kary. Takich wymogów nie ma Allegro.
  • Amazon pozwala na promocję swoich produktów przy pomocy wewnętrznego mechanizmu reklam Amazon.
  • możesz wysyłać zamówienia dowolnym przewoźnikiem, choć w niektórych krajach są ograniczenia dotyczące formy dostawy (np. w Polsce na początek obowiązywała tylko dostawa do punktów odbioru – paczkomatów Inpost i punktów DHL).

 

Jak zacząć sprzedaż na Amazonie?

  1. Musisz zarejestrować się w Amazonie w tzw. Amazon Sellers Center. Do rejestracji przygotuj takie dokumenty jak:
  • dokumenty rejestrowe (z CEIDG lub KRS),
  • skan dowodów osobistych właścicieli lub wspólników spółki,
  • wyciąg bankowy z prywatnego konta właściciela firmy lub wspólnika spółki lub prywatny rachunek za media z adresem właściciela firmy lub wspólnika spółki celem weryfikacji adresu
  • numer konta do ściagania środków ze sprzedaży,
  • kartę debetową lub kredytową celem weryfikacji konta oraz płatności
  • wybierz rynki, na których chcesz sprzedawać.

2. Poczekaj na aktywację konta.

3. Przygotuj swoją ofertę do sprzedaży:

  • odpowiednio dostosuj cenę produktów uwzględniając prowizję z sprzedaż produktów i prowizję od kosztów wysyłki, oraz wahania walut, skonfrontuj je z konkurencją
  • zaplanuj logistykę – wybierz czym i w jakich cenach będziesz wysyłać produkty do klientów w swoim kraju, lub za granicą,
  • zorganizuj procedury obsługi zamówień z Amazona, wyznacz osoby odpowiedzialne za ich realizację,
  • przetłumacz produkty (można wystawić produkty z istniejącymi kartami produktów bez własnych opisów, ale nie jest to zalecane rozwiązanie),
  • wystaw ofertę na Amazon.

Ile kosztuje sprzedaż na Amazonie?

  • prowizja na Amazonie waha się od 8 do 15% w zalezności od kategorii i ceny produktu
  • prowizja liczona jest również od kosztów wysyłki
  • oprócz prowizji za sprzedaż, płacisz Amazonowi comiesięczny abonament (ok. 160 zł, chyba że sprzedajesz incydentalnie niewielką ilość produktów)
  • opcjonalnie ponosisz koszt przesyłek i przechowywania produktów na magazynie jeśli korzystasz z magazynu i logistyki Amazona
  • ponosisz koszt przetworzenia zwrotów od klientów
  • ponosisz koszt przewalutowania środków wpłacanych przez klientów.

Czy warto zacząć sprzedawać na Amazonie?

Przed podjęciem ostateczne decyzji, musisz rozważyć następujące kwestie:

  1. Wyższe prowizje w Polsce niż prowizje Allegro nie pozwalają na sprzedaż produktów w tej samej cenie na Amazonie i Allegro (na Amazonie będziesz zmuszony dać wyższe ceny).
  2. Czy jesteś w stanie zapewnić wysoką jakość obsługi, terminowe wysyłki zamówień zgodnie z deklarowanymi terminami, terminowe odpowiedzi na zapytania użytkowników, oferujesz produkty wysokiej jakości? Czy jesteś w stanie wyznaczyć osobę w całości odpowiedzialną za sprzedaż na Amazonie?
  3. Czy chcesz zacząć sprzedaż za granicą czy w Polsce? Czy masz opracowany plan logistyki zamówień i zwrotów?
  4. Czy jesteś w stanie wystawić ofertę produktów, przetłumaczyć swoją ofertę na języki obce?

Jeśli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, oznacza że jesteś gotowy na sprzedaż na Amazonie.

Potrzebujesz pomocy w rozpoczęciu lub rozwinięciu sprzedaży na Amazonie? Pomożemy założyć ci konto, wystawić i przetłumaczyć ofertę, zorganizować logistykę, wypromować produkty na Amazonie lub zoptymalizować Twoje dotychczasowe działania. Napisz do nas, aby otrzymać niezobowiązującą ofertę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.