Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google jest znanym i stosowanym masowo sposobem na marketing, zdobywanie ruchu i klientów z wyszukiwarki. Jednakże w Polsce serwis Allegro (18,6 mln użytkowników co miesiąc) jest niewiele mniej popularny niż wyszukiwarka Google (26 mln miesięcznie źródło: gemius.pl).
Czy wiesz, że ponad 26% użytkowników w Polsce szukając produktu najpierw przychodzi na Allegro, zanim poszuka produktu w Google! To oznacza, że cała rzesza klientów może nie dotrzeć do Google – wtedy nasze nawet najlepsze SEO czy świetnie prowadzona kampania w Google Adwords ominą naszego potencjalnego klienta. Stąd pojawiła się nowa gałąź marketingu internetowego – pozycjonowanie na Allegro.
Jak pozycjonować się na Allegro? Jak działa algorytm Allegro?
Każda wyszukiwarka, w tym wyszukiwarka Allegro, posiada algorytm według którego sortowane są wyniki wyszukiwania. A znając algorytm, można dopasować swoje oferty tak, aby znaleźć się w nich jak najwyżej 🙂
Tylko ok. 2% użytkowników zmienia domyślne sortowanie w Allegro według trafności na inne (np. od najniższej ceny, od najkrótszego czasu do końca etc. – źródło: badania własne Allegro.pl)
Algorytm Allegro i czynniki brane pod uwagę przy pozycjonowaniu
Allegro w rankingu bierze pod uwagę niniejsze czynniki:
- Nazwa produktu
Nazwa to najważniejszy element pozycjonowania i od niego należy zacząć. Nazwa produktu powinna opisywać czym jest sprzedawany produkt. Należy w niej zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe opisujące rodzaj produktu (np. „klapki damskie” a nie same „klapki”)
Uwaga: Allegro obsługuje synonimy, więc na zapytanie o „umywalkę” możemy również dostać produkty typu „zlew” pomimo tego, że w nazwie nie wystąpił ten wyraz.
Unikajmy w nazwie przymiotników nic nie wnoszących do nazwy, np. wyjątkowa, sexy, najlepsza o ile ta cecha nie jest ważna w danym produkcie (w przypadku bielizny erotycznej „sexy koszulka” jest OK, ale w innych kategoriach już niekoniecznie).
- Odpowiednia kategoria i parametry produktu
Produkty powinny być przypisane do odpowiedniej kategorii – nawet najlepiej opisany nazwą produkt przypisany do niewłaściwej kategorii, traci na pozycji z dwóch powodów – nazwa kategorii jest jednym z czynników decydujących o kolejności, a dodatkowo w każdej kategorii są dodatkowo parametry, które dodatkowo podbijają pozycję!
Produkt powinien mieć uzupełnionych jak najwięcej (poprawnie!) parametrów oferty, ponieważ biorą one udział w wyszukiwaniu i dodają dodatkowych słów kluczowych, po których jest widoczna oferta (np. na zapytanie „czerwona sukienka” może pokazać się sukienka, która w nazwie nie ma koloru, ale ma kolor uzupełniony w parametrach).
Produkty, które nie mają uzupełnionych parametrów z czasem tracą pozycję względem produktów w pełni opisanych parametrami.
- Jakość oferty
Allegro, podobnie jak Google, promuje potencjalnie najlepsze jakościowo dla użytkownika oferty, stąd duży nacisk w algorytmie na czynnik jakości oferty. Długofalowo zyskuje na tym ponieważ użytkownik otrzymuje najlepsze oferty i przywiązuje się do serwisu. Jako jakość oferty pod uwagę brane są następujące parametry:
- Klikalność oferty w wynikach wyszukiwania (czyli klasyczny CTR) – słabo klikane oferty na górze wyników wyszukiwania będą spadać w wynikach
- Ilość zakupów produktu i współczynnik konwersji – produkty, które dobrze się sprzedają, mają duży bonus w wynikach wyszukiwania, zaś produkty, które mają dużo wyświetleń, ale nie generują sprzedaży, będą notowały coraz niższą pozycję
- Ilość akcji dodania produktu do koszyka, do obserwowanych – produkt często oglądany, ale niedoceniany wrzuceniem go do koszyka, do obserwowanych czy kupiony (patrz poprzedni punkt) będzie notował coraz gorsze pozycje
- Renoma sprzedawcy – sprzedawca, który posiada tytuł Super Sprzedawca lub wysoką ocenę obsługi klienta wyrażoną w ilości gwiazdek notuje lepsze wyniki, niż początkujący właściciel sklepu lub sprzedawca słabo dbający o klienta
Jak dodatkowo wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania Allegro?
- Oferowanie darmowej wysyłki w ramach Allegro Smart – odkąd wszedł na rynek program Allegro Smart – wielu użytkowników, którzy posiadają wykupiony półroczny lub roczny abonament na darmową dostawę, chętnie będą z tego korzystać. Allegro dodatkowo promuje sprzedawców, których oferty łapią się do programu. Aby przy Twojej ofercie świeciła ikonka Smart, musisz spełnić poniższe warunki:
- Oferujesz dostawę w ramach punktów odbioru – Paczka w Ruchu, Paczkomaty Inpost, Poczta Polska Odbiór w punkcie, List Polecony Poczty Polskiej, Paczka w Ruchu (od 1 lutego 2019 roku należy albo posiadać 2 formy dostawy z tej listy, albo dla minimum 50% paczek przekazywać numery przesyłek).
- Koszt przesyłki dla powyższych punktów odbioru nie przekracza 8,00 zł dla Paczkomatów (lub 8,99 zł dla usługi Allegro Paczkomaty Inpost), 8,00 zł dla odbiorów w Punkcie dla Paczki48, 6,70 zł dla Paczki w Ruchu oraz 5,90 zł dla Listu poleconego lub Allegro listu poleconego.
- wysoka jakość obsługi klient (minimum 5 ocen transakcji z maksymalną ilością „gwiazdek” lub tytuł Super Sprzedawcy.
- Darmowa przesyłka – wielu użytkowników szuka produktów z darmową dostawą i zaznacza odpowiedni filtr – więc nawet jeśli w pierwszym wyszukiwaniu posiadasz słabą pozycję swojej oferty, to po wyfiltrowaniu jej przez użytkownika Twoja oferta z darmową dostawą zyska wobec tych bez darmowej przesyłki.
- Różnorodne formy dostawy – różni użytkownicy mają różne potrzeby dotyczące form dostawy. Jeden klient woli droższą dostawę kurierem do domu lub pracy, ktoś inny woli odebrać sobie paczkę przed lub po pracy z całodobowego Paczkomatu czy stacji Orlen, a jeszcze inny woli tradycyjnego listonosza lub przechadzkę na pobliską pocztę. Jeśli oferujesz ograniczoną ilością form dostawy, to użytkownicy będą omijać Twoją ofertę szerokim łukiem a duża ilość odsłon produktu niekończąca się zakupem lub przynajmniej dodaniem do koszyka lub obserwowanych powoduje że ranking Twojej oferty będzie malał. A dodatkowo użytkownik po zaznaczeniu ulubionej formy dostawy nie zobaczy Twojej oferty na liście produktów, jeśli nie zaoferujesz mu tej formy dostawy.
Co zrobić gdy oferta mojego sklepu jest nisko?
Jeśli przegrywasz w rankingu ofert z konkurentami (zwłaszcza na początku swojej przygody na Allegro), masz kilka możliwości, które pomogą Ci przegonić konkurencję. Zobacz co możesz zrobić:
- Wyróżnienie i promowanie oferty – masz do wyboru kilka form promowania produktów
- Promowanie oferty – oferta pojawi się ponad wszystkimi innymi niepromowanymi ofertami. Niestety w niektórych kategoriach ilość promowanych produktów sięga nawet kilku-kilkunastu stron wyników. Promowanie przedmiotu może przynieść od kilkunastu do kilkuset % więcej odsłon oferty (a co za tym idzie – jeśli oferta jest dobra – również sprzedaży)
- Wyróżnienie i pogrubienie oferty – oferta na tle innych wyróżniona jest pogrubionym tytułem czy innym kolorem, ale nadal jest wśród „standardowych” ofert.
- Promocja oferty w danej kategorii – Twój produkt pojawia się pod dowolną ofertą w ramach tej samej kategorii
- Allegro Ads – to gama kilku produktów reklamowych w ramach platformy Allegro, która pozwala wypromować ofertę Twojego sklepu w przyjaznym modelu CPC/PPC (za kliknięcie). W ramach Allegro Ads masz możliwość promowania produktów:
- na liście produktów ponad produktami standardowymi i promowanymi!
- w bocznej kolumnie pod filtrami
- na karcie danej oferty
- na Facebooku – remarketing użytkowników na Facebooku, którzy oglądali Twoje oferty na Allegro
Szczególnie ciekawa jest ostatnia opcja – możemy użytkownikowi przypomnieć o oglądanej przez niego ofercie, aby dokończył zakup.
Można promować zarówno pojedyncze oferty, grupy ofert, jak i nasze bestsellery (a jak sama nazwa wskazuje, sprzedaż bestsellerów powinna być łatwiejsza niż pozostałych słabo sprzedających się produktów).
Wraz ze wzrostem sprzedaży, naszych ocen sprzedawcy na Allegro nasze oferty powinny dźwigać się w naturalnych, organicznych wynikach wyszukiwania. Warto więc „dopalać” swoją sprzedaż na Allegro płatnymi produktami, gdyż wpłynie to później również na sprzedaż ofert niepromowanych.
Potrzebujesz pomocy w uruchomieniu sprzedaży na Allegro? Chcesz zwiększyć dotychczasową sprzedaż na Allegro? Chcesz zoptymalizować kosztowo swoją dotychczasową obecność w tym portalu? Chcesz wypozycjonować swoje oferty na Allegro? Zobacz naszą ofertę promocji na Allegro lub napisz do nas – chętnie pomożemy.
Zdjęcie tytułowe: Autor: MIECZYSLAW WLODARSKI/REPORTER Allegro
2 Comments
Wzajemnie 😀
Liczyłem na trochę więcej tajemnej wiedzy ale bardzo przydatny i fajnie napisany wpis 🙂 dzięki!