Branża gastronomiczna to bardzo konkurencyjna branża, bowiem w Polsce jest ponad nawet 130 000 restauracji i kawiarni. Tak więc potrzeba trochę wysiłku, sprytu i znajomości różnych form reklamy, aby móc się reklamować wśród swoich potencjalnych klientów szukających nas w Internecie.
I. Social media
Social media do kopalnia Twoich użytkowników, stąd od zaczynamy właśnie od mediów społecznościowych.
To tutaj użytkownicy polecają sobie nawzajem najlepsze lokale przez: zostawienie opinii, ocenę firmy (w postaci słynnych gwiazdek i opcjonalnych komentarzy), polubienie, skomentowanie lub udostępnienie posta, polubienie fanpage marki (każda taka akcja na portalu powoduje, że zobaczą to znajomi). Facebook pozwala na użycie wielu różnych środków wyrazu – link, grafikę, mem, filmik, wydarzenie czy choćby live (relacja na żywo), quizy. Instagram bazuje głównie na obrazkach i krótkich relacjach (insta stories).
Możesz więc pokazać/udostępnić na swoim profilu:
- zdjęcia dań z menu
- informować o menu dnia/menu lunchowym
- ciekawostki o jedzeniu czy o sztuce/kulturze/historii jeśli lokal jest ekskluzywny, stylowy, historyczny
- memy związane z jedzeniem (dla lżejszej formy fanpage)
- quizy – np. „czy jutro w menu powinna być pomidorowa czy rosół?”, co pozwala na „współtworzenie” lokalu przez jej fanów
- wydarzenia – np. wieczór z sommelierem, koncert na żywo, kabaret, konferencja, mecz lub gala odbywająca się w lokalu itp.
- relacje live – z koncertu, konferencji, gali itp.
Gdy masz już fanpage lub profil, możesz reklamować się wśród Twoich przyszłych lub dotychczasowych klientów za pomocą Facebook Ads lub reklam na instagramie:
- możesz reklamować się w okolicy Twojej restauracji,
- możesz reklamować kuchnię wegańską wśród weganina, wegetariańską wśród wegetarian czy kuchnię włoską wśród fanów kuchni włoskiej
- możesz reklamować się wśród turystów z zagranicy lub z Polski,
- możesz reklamować swoją francuską restaurację wśród Francuzów przebywających w Polsce,
- możesz dodać do swojego fanpage: menu, cennik, wideo,
- możesz promować kupony, rabaty, które użytkownik zapisuje na swoim koncie,
- możesz promować swój event (konferencja, spotkanie z sommelierem, koncert na żywo),
- możesz promować się w konkretne dni tygodnia, godziny (np. tylko w godzinach otwarcia),
- możesz reklamować się podczas trwania wydarzeń w Twojej okolicy (koncert, festiwal, mecz) zapraszając ich uczestników na posiłek.
II. Google i Google Ads
Nie oszukujmy się – aż 80% użytkowników szuka codziennie lub prawie codziennie czegoś w Google. Restauracji również. Stąd jeśli chcesz dać się odnaleźć, również musisz tam być. Pozycjonowanie restauracji (SEO) w Google w większych miejscowościach jest zupełnie nieopłacalne i nieefektywne, gdyż będziemy zazwyczaj walczyć nie tyle z naszymi konkurentami, co z serwisami agregującymi opinie o restauracjach, które wyprzedzić będzie niezmiernie trudno. O SEO można więc powalczyć albo w mniejszych miejscowościach lub po to, by zadbać o dobrą widoczność swojej strony na nazwę własną. Tak więc zostają nam trzy elementy niezbędne do dobrej widoczności dla użytkowników Google:
- reklamy Google Ads
- obecność w agregatach opinii o restauracjach (typu Yelp, TripAdvisor, ale również opinie na Facebooku itp.)
- obecność w Google Moja Firma (czyli posiadanie dedykowanej wizytówki firmy na Mapach Google)
Reklama Google Ads daje duże możliwości bo można:
- reklamować się na konkretne słowa kluczowe (np. pizza, kuchnia włoska, kuchnia skandynawska, nazwy dań) lub ogólne słowa kluczowe (czyli „restauracja” czy „lokal na wesela”)
- promować się zarówno na całą Polskę jak i lokalnie (np. 1 czy 5 km od lokalu)
- dodać do reklamy numer telefonu (jako specjalne rozszerzenie reklamy a nie bezpośrednio w treści bo to jest zakazane!), dzięki czemu użytkownik może zadzwonić i zarezerwować stolik (a do tego można policzyć te połączenia telefoniczne i sprawdzić skuteczność reklamy w świecie offline!)
- dodać cechy lokalu (np. oferowane dania czy usługi dodatkowe)
- dodać linki do podstron – z rezerwacjami lub kontaktem, menu, stroną o przyjęciach okolicznościowych, weselach, konferencjach itp.
- informować o godzinach otwarcia lub reklamować się tylko podczas godzin otwarcia lokalu,
- dodać adres lokalu dzięki czemu użytkownik zobaczy mini-mapkę z lokalizacją,
- dostosowywać stawki do dnia tygodnia i pory dnia (np. wzmocnić promocję w piątkowe wieczory a odpuścić sobie poniedziałki lub wręcz odwrotnie – reklamą wspierać słabsze dni)
- jeśli posiadasz aplikację mobilną ze zniżkami (zazwyczaj sieci restauracji) – możesz promować ją i płacić za pobrania aplikacji na urządzeniach
- reklamować się reklamami tekstowymi w Google oraz bannerami i tekstem w różnych serwisach internetowych emitujących reklamy Google, a nawet użyć filmu wideo!
- możesz reklamować się w serwisach lokalnych, serwisach o gastronomii, podróżach, na forach i wielu miejscach, które odwiedzają Twoi przyszli klienci
- możesz przypominać o sobie Twoim stałym bywalcom, którzy wcześniej klikali Twoje reklamy czy byli na Twojej stronie, oferując im zniżki czy informując o zbliżających się wydarzeniach, eventach czy nowej ofercie (zazwyczaj taniej jest utrzymać dotychczasowego klienta niż pozyskać nowego). To tak zwany remarketing.
- reklamować się pośród różnych grup użytkowników i ich zainteresowań – np. wegan, wegetarian, lubiących daną kuchnię, np. azjatycką lub śródziemnomorską, turystów itp.
- reklamować się na Youtube – zarówno w postaci własnego filmu reklamowego jako przerywnik filmu czy przy użyciu bannerów widocznych na filmie lub obok filmu.
- reklamować się wśród użytkowników podobnych do naszych dotychczasowych klientów – ich „bliźniaków cyfrowych”, którzy mają podobne zainteresowania czy profil jak nasi klienci. To tzw. lookalike.
III. Google Moja Firma
Google Moja Firma to możliwość umieszczenia swojej firmy na Mapach Google. Google przy zapytaniach o popularne usługi pokazuje firmy oferujące dane produkty lub usługi wraz z adresem, ich pozycją na mapie, adresem, numerem telefonu, adresem WWW, zdjęciami czy cenami w lokalu (wyrażonymi w skali od $ do $$$, gdzie $ oznacza tani lokal zaś $$$ drogi lokal – ta informacja bazuje na informacjach od użytkowników).
Często posiadanie dobrej jakościowo wizytówki to jest być albo nie być w Google (bo łatwiej jest wypozycjonować się w ramach wyników z Mapg Google niż w wynikach organicznych, poza tym wyniki z map często stanowią zdecydowaną większość odpowiedzi Google na zapytanie o lokalną firmę).
Załóż więc (lub przejmij już istniejącą wizytówkę) swojej firmy, uzupełnij maksymalnie dużo danych, dodaj zdjęcia (lokalu z zewnątrz, wnętrza lokalu, zdjęć dań, zdjęć ze zorganizowanych imprez itp.), wideo, zachęcaj Twoich odbiorców do pozostawiania opinii o firmie a Twoja pozycja i widoczność w Google może tylko rosnąć 🙂
IV. Agregaty opinii
Ponieważ agregaty opinii o restauracjach typu Yelp czy TripAdvisor są zazwyczaj wysoko w Google na zapytania o lokale w danym mieście, często same inwestują w reklamę Google Ads, stąd nieobecność w tych serwisach to duży błąd.
Stąd zadbaj o obecność w tych serwisach, czytaj opinie i poprawiaj swoje usługi zgodnie z oczekiwaniami klientów. Możesz chwalić się na drzwiach lokalu o wysokiej ocenie w tych serwisach – wielu może przekonać taka naklejka do wejścia do środka.
V. RTB
Reklama RTB (Real Time Bidding lub programmatic) to rodzaj reklamy bannerowej, która polega na emitowaniu reklamy tylko tym użytkownikom, do których chcemy dotrzeć według wybranych kryteriów. Reklamę tą kupuje się w ramach licytacji (wielu reklamodawców licytuje się o wyświetlenie swojej reklamy danemu użytkownikowi), płacąc za 1000 wyświetleń (tzw. CPM), jakkolwiek można również rozliczać się za kliknięcia (CPC) czy akcje (typu pobranie kuponu rabatowego, pozostawienie adresu e-mail, wysłanie formularza itp.). RTB napędzane jest ogromną ilością danych o użytkownikach, stąd można często bardzo dokładnie targetować (czyli kierować, filtrować użytkowników). Oto tylko niektóre pomysły na reklamę RTB:
- reklama restauracji azjatyckiej dla miłośników kuchni chińskiej, tajskiej czy japońskiej,
- reklama ekskluzywnej czy kultowej restauracji z daniami narodowymi wśród świeżo przybyłych zagranicznych turystów,
- reklama restauracji wśród polskich turystów,
- reklama restauracji włoskiej wśród Włochów przebywających w Polsce w ich własnym języku, języku angielskim itp.
- reklama restauracji wegetariańskiej lub wegańskiej wśród wegetarian lub wegan,
- reklama burgerowni czy food trucka wśród użytkowników znajdujących się w promieniu 5 km,
- reklama restauracji wśród ludzi lubiących eksperymenty kulinarne, lubiących gotować,
- reklama restauracji podczas eventów (np. pobliski koncert, mecz itp.) w celu przyciągnięcia fanów sportu czy muzyki na posiłek po wydarzeniu,
- reklama na tablecie, laptopie czy smarftonie podczas emisji programów kulinarnych w TV (np. „Kuchenne rewolucje”,
- reklama wśród użytkowników serwisów do zamawiania jedzenia (np. pyszne.pl, pizzaportal.pl itp.) komunikując obecność w tych serwisach lub wręcz tworząc konkurencyjną ofertę jeśli dany lokal nie jest obecny w tym serwisie
- kampania wśród użytkowników przebywających w danej galerii handlowej, deptaku itp.
- prowadzenie kampanii zarówno na tabletach, smartfonach i komputerach z różnym przekazem na każdym z tych urządzeń osobno (w przypadku bliskości użytkownika zaprosić go do lokalu, w przypadku przeglądania na komputerze – zaproszenia do rezerwacji stolika, sprawdzenia menu itp.)
VI. E-mail marketing
Zbieranie maili i leadów w restauracjach jest rzadko używane (no chyba że jest to sieć restauracji czy pizzeria, z której użytkownicy często zamawiają posiłek). Jak można zbierać leady?
- instalując publiczny spot WIFI, który otwiera dostęp do Internetu dopiero po podaniu adresu e-mail i rejestracji dla newslettera (niestety wielu użytkowników może podać nieistniejący lub rzadko używany)
- dając użytkownikowi możliwość pobrania/otrzymania kuponu lub zniżki w zamian za pozostawienie adresu e-mail (takie reklamy możesz użyć na Facebooku – Facebook Leads lub zbierać je na stronie internetowej z dowolnego źródła ruchu).
Gdy masz już adresy, możesz:
- wysłać im jednorazowo lub co jakiś czas zniżki, kupony,
- informować o zmianach (np. sezonowe menu lub potrawy),
- informować o ciekawych wydarzeniach w lokalu,
- użyć ich do poszukania „bliźniaków cyfrowych”, czyli użytkowników podobnych do posiadanych adresów mailowych i targetować im rekamę w Google Ads i Facebook Ads (ale zgodnie z zasadami RODO musisz poinformować użytkowników podczas zbierania danych w polityce prywatności, że możesz ich dane wyprowadzać poza Unię Europejską do bezpiecznych podmiotów jakimi są Facebook czy Google!).
Potrzebujesz wsparcia w którejś z tych form reklamy? Napisz do nas aby otrzymać darmową wycenę działań dla Twojej firmy.
Zaglądaj do tego artykułu regularnie, ponieważ będziemy dodawać aktualizować ten artykuł i dodawać nasze kolejne pomysły na reklamę restauracji w Sieci. Masz dodatkowy pomysł na reklamę? Zostaw go w komentarzach – uzupełnimy wpisu o Twój pomysł. Spodobał Ci się artykuł, podziel się nim ze znajomymi na FB, Linkedin, mailem lub czymkolwiek chcesz.