co to jest amp

Co to jest AMP (Accelerated Mobile Pages) i do czego służy?

AMP (ang. Accelerated Mobile Pages – przyspieszone strony mobilne) to technologia przygotowywania stron internetowych dla urządzeń mobilnych opracowana przez Google, polegająca na przygotowaniu uproszczonej wersji strony internetowej (w specjalnym, uproszczonym języku AMP-HTML i AMP-JS), która ładowana jest nie z Twojego serwera, ale bezpośrednio z serwerów Google. Dzięki temu strona ładuje się szybciej na urządzeniach mobilnych niż tradycyjna (nawet ta dobrze przystosowana do komórek i umieszczona na szybkim serwerze), działa na słabszych urządzeniach i nie jest zaśmiecona niepotrzebnymi z punktu widzenia użytkownika małego ekranu elementami. AMP wprowadza wiele ograniczeń co do możliwości i funkcjonalności strony, ale dzięki temu strona jest łatwiejsza w odbiorze i zdecydowanie szybsza od odpowiednika na komputery.

Jak rozpoznać stronę w wersji AMP w Google? Strona w wersji AMP oznaczona jest w wynikach wyszukiwania Google ikoną błyskawicy (ale tylko na urządzeniach mobilnych, bo na wynikach na komputerze nie jest używana). Po kliknięciu w link w Google, strona ładuje się z adresu w formacie google.com/amp/twoja-domena.pl/podstrona/, np. a nie z Twojego serwera i adresu.

W przypadku WordPressa i standardowej konfiguracji, wersję AMP strony możesz podglądnąć dopisując na końcu adresu /amp/, np. ten wpis ma wersję AMP pod adresem http://subiektywnieomarketingu.pl//amp/

Jak umieścić stronę na serwerach Google? Oto lista rzeczy potrzebna do osiągnięcia tego celu:

  1. przygotuj stronę w alternatywnej wersji AMP (jeśli korzystasz z WordPressa, możesz skorzystać z dedykowanej wtyczki, np. AMP for WordPress: https://ampforwp.com/. Dla Joomli i innych CMSów również często dostępne są wtyczki i plug-iny). Specyfikację języka HTML-AMP znajdziesz tutaj: https://www.ampproject.org/
  2. Każda podstrona Twojej „klasycznej” strony, która będzie posiadać swój odpowiednik w wersji AMP, powinna w kodzie HTML posiadać link do wersji AMP przy pomocy linku typy rel=alternate, np.
  3. Poczekaj na zaindeksowanie stron AMP przez robota indeksującego Google. Robot wędrując po klasycznej stronie, jeśli napotka na link rel=alternate w kodzie, odwiedzi również wersję AMP i zapisze ją na serwerach Google. Wystarczy odrobina cierpliwości (kilka dni) i jeśli strony AMP są przygotowane poprawnie, to powinny pojawić się w wynikach Google na zapytania zadane na urządzeniu mobilnym.
  4. Od czasu do czasu kontroluj indeksację i ruch na stronach AMP dzięki narzędziu Google Search Console. Znajdziesz tam zarówno ilość błędów podczas indeksowania strony, jak również ilość wyświetleń strony w wynikach Google, ilość kliknięć, średnią pozycję czy CTR.

Czy zawsze warto stworzyć i stosować wersję AMP dla swoich stron? Niekoniecznie. Dowiedz się kiedy warto je stosować, a kiedy niekoniecznie AMP jest dla Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *