AMP (ang. Accelerated Mobile Pages – przyspieszone strony mobilne) to technologia przygotowywania stron internetowych dla urządzeń mobilnych opracowana przez Google, polegająca na przygotowaniu uproszczonej wersji strony internetowej (w specjalnym, uproszczonym języku AMP-HTML i AMP-JS), która ładowana jest nie z Twojego serwera, ale bezpośrednio z serwerów Google. Dzięki temu strona ładuje się szybciej na urządzeniach mobilnych niż tradycyjna (nawet ta dobrze przystosowana do komórek i umieszczona na szybkim serwerze), działa na słabszych urządzeniach i nie jest zaśmiecona niepotrzebnymi z punktu widzenia użytkownika małego ekranu elementami. AMP wprowadza wiele ograniczeń co do możliwości i funkcjonalności strony, ale dzięki temu strona jest łatwiejsza w odbiorze i zdecydowanie szybsza od odpowiednika na komputery.
Jak rozpoznać stronę w wersji AMP w Google? Strona w wersji AMP oznaczona jest w wynikach wyszukiwania Google ikoną błyskawicy (ale tylko na urządzeniach mobilnych, bo na wynikach na komputerze nie jest używana). Po kliknięciu w link w Google, strona ładuje się z adresu w formacie google.com/amp/twoja-domena.pl/podstrona/, np. a nie z Twojego serwera i adresu.
W przypadku WordPressa i standardowej konfiguracji, wersję AMP strony możesz podglądnąć dopisując na końcu adresu /amp/, np. ten wpis ma wersję AMP pod adresem http://subiektywnieomarketingu.pl//amp/
Jak umieścić stronę na serwerach Google? Oto lista rzeczy potrzebna do osiągnięcia tego celu:
Czy zawsze warto stworzyć i stosować wersję AMP dla swoich stron? Niekoniecznie. Dowiedz się kiedy warto je stosować, a kiedy niekoniecznie AMP jest dla Ciebie.